Rozhovor: Oděvní design - obor budoucnosti
Sponzorované odkazy
Současná doba nabízí nejen zajímavé a progresívní technologie, ale i možnosti vzdělávání, o jakých se nám dříve ani nesnilo. A jedna z takových jedinečných možností je realizována v Bratislavě. O módě, oděvním designu, studiu a škole jsem si povídala s Mgr. art. Danielou Schredlovou, pedagogem SSUŠ animované tvorby – oděvný design.
Studijní obor Oděvní design na Soukromé střední umělecké škole animované tvorby je zaměřený na osvojení si praktických zručností ve výtvarné, grafické, ale především oděvní tvorbě. Náplní výuky oděvního designu je tvorba oděvu, konstrukce střihů a jeho zpracování s využitím současných technologií a trojdimenzionálního objektu. Postupné osvojování těchto odborných postupů přispívá k rozvoji kreativity žáků a jejich uplatnění v praxi na profesionální úrovni jako oděvní, kostýmoví a textilní designéři a návrháři v divadle, filmu, televizi a módní tvorbě.
Co si má čtenář představit pod pojmem UAT?
Jsem na škole krátce, pokud vím je UAT – Univerzita animované tvorby, vzdělávací program počítačové a klasické animace, který založila v roce 1997, jako první na Slovensku, jeho zakladatelka a zřizovatelka, Mgr. Viera Zavarčíková, která v roce 2001 založila a zřídila Soukromou střední uměleckou školu animované tvorby. Škola nabízí 4-leté studium a 2-leté pomaturitní studium v oboru Animovaná tvorba, Grafický design, Fotografický design, Obrazová a zvuková tvorba – kamera, zvuk, střih a zmíněný Oděvní design.
Kde vznikl nápad oboru oděvního designu a proč právě oděvní design?
Studijní obor Oděvního designu, jakož i jeho ateliér, vznikl jako přirozená potřeba doplnění výtvarně-technických studijních oborů, týkajících se filmové tvorby, na škole, protože kostýmní, oděvní a módní tvorba je nedílnou složkou světa filmu, divadla a nejnovějších módních trendů.
Co de facto pojem oděvní design představuje?
Oděvní design v sobě zahrnuje módu, kostýmy, kroje, uniformy, doplňky, textilní materiály, barvy, vzory, střihové konstrukce a jejich vzájemné variování s akcentem na originalitu a projev osobnosti.
Jak hluboko sahá minulost a vznik oděvního designu na vaší škole?
Založený byl v roce 2012.
Jaké přednosti by měl mít uchazeč o studium oděvního designu?
Úspěšné zvládnutí talentové zkoušky spočívá v zvládnutí kresby zátiší podle předlohy, kresby portrétu podle modelu a návrhu šatů nebo kostýmu podle zadaného tématu.
Co musí studenti během studia absolvovat mimo klasického vyučování?
Kromě teoretických a odborných předmětů studenti absolvují odbornou praxi, účastní se mezinárodních soutěží, školou každoročně organizovaného jedinečného Mezinárodního festivalu animovaných filmů středních škol – ANIMOFEST ve kterém je kromě grafického designu – UAT Graphic, fotografického designu – UAT Photo a UAT film pro studenty obrazové a zvukové tvorby zastoupen i oděvní design – UAT Fashion. Vznikl jako cena zřizovatele, generální ředitelky SSUŠ animované tvorby Mgr. Viery Zavarčíkové a koná se v multifunkční klimatizované sportovní hale školy.
Jaké aktivity se skrývají za označením UAT Fashion, alias UAT móda?
Studenti oděvního designu zde mají možnost osobně prezentovat své maturitní práce. Během průběhu módní přehlídky vzniká mezi studenty vzájemná konfrontace, jakož i tak potřebná zpětná vazba, která je nezbytná pro jejich další tvůrčí rozvoj.
V letošním ročníku UAT Fahion bylo pořadí následující
- 1.Místo: Marián Šinkovič, SSUŠ animovanej tvorby, Bratislava
- 2.Místo: Eva Miklisová, SSUŠ animovanej tvorby, Bratislava
- 3.Místo: Nina Turčányová, SSUŠ animovanej tvorby, Bratislava
- Čestné uznání: Vanessa Belovič, SSUŠ animovanej tvorby, Bratislava
- Čestné uznání: Ema Sofia Sabová, SSUŠ animovanej tvorby, Bratislava, –
- Čestné uznání: Kolektív SOŠ Púchov
Vaše škola může být úspěšným vykročením pro mnohé nadané ze sociálně znevýhodněných sfér. Můžete k tomu říct víc?
Naše škola poskytuje nadaným zájemcům hlavně z dětských domovů a ze sociálně slabších rodin, kteří si studium prokazatelně nemohou dovolit, možnost absolvovat studium bezplatně.
V čem vidíte klady a zápory současného módního světa v kontextu s oděvním designem?
Kladem je, že v současnosti se svět módy váže na individuální osobnost projevu oděvního designéra, který svou tvorbou zaručuje jedinečnost, komfortnost, kvalitu a originalitu pro uživatele. Zápory vidím v konfekčních přebytcích našich supermarketů, které jsou produktem nízké kvality materiálů, střihového a estetického zpracování a s tím související vysokou spotřebou a neekologickým přístupem k naší planetě.
Co vám osobně oděvní design dává, čím vám učaroval?
Mě osobně fascinují textilní materiály (látky, kůže, krajky, barevné tkaniny, kožešiny) a jejich přeměna v 3D objekt v podobě šatů nebo módních doplňků (klobouky, šátky, rukavice, tašky, opasky). Když držím v ruce textilní materiál který se mi líbí, okamžitě začne pracovat moje představivost a v hlavě se začne tvořit ta magická proměna materie v oděvní objekt nebo doplněk.
Jaké jsou vize a cíle oboru oděvního designu jako takového – dnes a do budoucna?
Učební plány oboru Textilní design jsou flexibilně aktualizovány v souladu se současnými trendy a technicko-technologickým vývojem v oboru. Důraz klademe na zvládnutí grafických programů balíku Adobe Design Premium – Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign a programu 3DS Max, které slouží na komplexní grafické využití a vizualizaci návrhů. Naším cílem pro nejširší uplatnění studentů v moderní budoucnosti je komplexní zvládnutí procesu realizace svých návrhů od vizualizaci přes konstrukci střihů, až po realizaci oděvu, jeho propagaci a prezentaci pro reálného zákazníka.
Mgr. Viera Zavarčíková
Generálním ředitelem školy školy SSUŠ animované tvorby je Mgr. Viera Zavarčíková. Je absolventkou Pedagogické fakulty UMB Banská Bystrica, aprobace Slovenský jazyk a Výtvarná výchova. Realizovala výtvarné návrhy pro firmu ERPO, je vedoucí grafické komunikace PR firmy Gratex International a.s., poslední výstavu měla 12.12.2000 v galerii Blumentál pod názvem „Králi klidu a lásky“. Je autorkou studijního oboru animované tvorby, grafický design a zakladatelkou prvních multimediálních učebnic na Slovensku (Počítačová animace, Počítačová grafika a Dějiny výtvarné kultury). Založila studijní program Univerzita animované tvorby (UAT) – kurzy klasické a počítačové animace, schválené MŠMT. Bohatou činnost završuje založením Mezinárodního festivalu animovaných filmů středních škol Animofest, Mezinárodní soutěže grafického designu středních škol Uat Graphic, fotografického designu středních škol Uat Photo, oděvního designu středních škol Uat Fashion a filmové tvorby středních škol Uat Film. Je rovněž zakladatelkou a ředitelkou Akademie filmové tvorby a multimédií pro vzdělávání dospělých.
Mgr. art. Daniela Schredlová
Odpovídala na dotazy našeho magazínu. vystudovala VŠVU Bratislava – obor textilní design. Od ukončení VŠ se věnuje pedagogické činnosti. Prezentovala se na kolektivních výstavách v spolupráci se Slovenskou výtvarnou unií. Pedagogicky působila na střední škole a základní umělecké škole. Vykonávala činnost arteterapie v denním stacionáři psychiatrické NsP Ružinov a pomáhala dětem s postižením zraku, sluchu a s mentálními vývojovem. Vedle pedagogické činnosti je aktivní v oblasti kresby, malby, tkané tapisérie a knižní ilustrace.
Více o SSUŠ animované tvorby, její činnosti, studiu, akcích a pedagozích čtěte na stránkách školy Uat.sk.
Zdroj foto: SSUŠ animovanej tvorby; Uat.sk;
Nejnovější články
Dámské cargo kalhoty – módní alternativa k džínům
20. září 2024
Vložky do bot: dbejte o zdraví vašich nohou
13. srpna 2024
5 tipů pro majitele butiků, jak založit vlastní značku džínové bundy
21. července 2024