Mezinárodní den triček: oslavte to v něm!
Sponzorované odkazy
Dnešní doba přináší mnohá výročí, mezinárodní a světové dny. Některé jsou zajetá klasika, jiné docela překvapivá. Tím druhým je mezinárodní den triček, který zanedlouho bude. Oslavte jej také!
Ve čtvrtek 21. června můžete oslavit mezinárodní den módního fenoménu, který si podrobil celý svět – trička. Dnes nepostradatelný kousek každého šatníku. Triko do looků a outfitů vneslo praktičnost, pohodlí ale i možnost, jak vyjádřit svou osobnost a individualitu.
Módní značky se předhánějí v navrhování originálních kousků, proto lze vybírat z pestré škály barev, vzorů a potisků. Máte to své také? Nebo stále hledáte? A víte, jaká je vlastně historie trička? My známe pět věcí, které o tričkách rozhodně nevíte!
Co způsobilo nepraktické spodní prádlo?
Do konce 19. století se pod pracovním oděvem běžně nosila jakási nátělníková kombinéza, která měla především udržovat teplo. Ale pro určitá povolání, například dělníky v dolech nebo pro dělníky na polích, nebylo prádlo praktické. Právě dělníci začali horní část odstříhávat.
Toho se postupně chytila americká společnost Cooper Underwear Company a začala vyrábět pouze vrchní polovinu původního overalu. Hlavní cílovou skupinou byli svobodní muži, protože takový kus oděvu se velmi snadno udržoval. Na rozdíl od košile nemá triko knoflíky, takže nebylo třeba nic přišívat a při oblékání stačilo jen přetáhnout přes hlavu. V roce 1920 už bylo „T-shirt“ uvedeno jako oficiální slovo v Merriam-Webster slovníku.
Trend námořnického trika
Pruhované „breťanské triko“ neboli námořnické triko si udržuje svou popularitu již desítky let. Jedná se o tričko s lodičkovým výstřihem modrými pruhy na bílém podkladě a je vyrobené z bavlny. Oficiálně vzniklo 27. 3. 1858 jako součást uniformy francouzských námořníků. Vzor trika se skládal z vodorovných 21 pruhů, každý z nich představoval vítězství Napoleona.
Pruhované tričko se postupem času stalo nepostradatelnou součástí typického francouzského stylu. V současnosti se typ námořnického motivu objevuje v mnoha obměnách. Najdete variace s límečkem i bez, klasicky modrobílé, ale i pestrobarevné. Postupem času si pruhované triko našlo oblibu nejen u mužů, ale i zamilovaly si ho i ženy nebo děti.
„Polo triko“ jako revoluce ve sportovním dresscodu
V roce 1926 hraje francouzský tenista René Lacoste svůj zápas na US Open poprvé v tričku s límečkem. Společně s tím přichází revoluce sportovního oblečení. Do té doby se totiž hrálo v košili s dlouhými rukávy a kravatou. Což nebylo pro hráče příliš komfortní, košilový límeček byl tvrdý a odírající krk a dlouhé rukávy se často rolovaly dolů. Lacosteho inovace přizpůsobila oblečení potřebám sportovců.
V roce 1933 založil vlastní oděvní firmu, která také produkovala bílá tenisová trička – a dělá tak dodnes, s mnohem širším typovým i barevným záběrem. Dnešní módní trh nabízí rozmanité druhy triček typu „polo“, u mužů se stalo oblíbeným neformálním oblečením pro volný čas.
Obyčejné bílé triko vyvolalo davové šílenství
Masový zájem o nošení trika jako módní záležitosti má na svědomí ikona světové kinematografie – Marlon Brando. Revoluci způsobil film Tramvaj do stanice Touha. Jeho outfit v padesátých letech zaujal nejen mladistvé ale i dospělé muže, kteří se jeho stylem hromadně inspirovali. Rok po uvedení filmu stouply tržby za prodej obyčejných triček na neuvěřitelných 18 milionů dolarů. Následnou ikonou v bílém triku se stal James Dean.
Potisk jako obrovský business
První známý potisk na tričko, se pravděpodobně uskutečnil v roce 1942. Triko bylo vyrobeno pro školu vojenských pilotů a jeho fotka se 13. července objevila na obalu časopisu LIFE. Myšlenku potisku na trička ve velkém realizovala až miamská společnost Tropic Togs o osm let později. Ve spolupráci se** studiem Disney** vytvořili první vtipná trička s Mikymausem. Tropic Togs tisklo obrázky disneyovských postaviček spolu s názvy floridských resortů a propagovalo tak jak filmy studia Disney, tak místní turistický ruch. V šedesátých letech si potisk oblíbily rockové skupiny.
Nesmrtelný potisk získal například přebal alba „Tongue and lips“ od Rolling Stones. Vznikla také trička s motivem alb skupin Pink Floyd a Grateful Dead. Díky vysoké popularitě kapel a koncertním šňůrám, kde byla mimo jiné trička prodávána, začal obrovský rozmach potisků, který trvá dodnes. Potisk se dnes také stal vyjádřením individuality i osobního názoru. Na hrudi lidé nosí už snad téměř vše, co si lze představit od symbolů, nápisů, populárních osobností, animovaných postav až po abstraktní výjevy.
Tak nezapomeňte: 21.6.2018 si vyšlápněte do ulic i kamkoli jinam jedině v tričku!
Nakoupit trika můžete ve Fashion Arena Prague Outlet, což je největší outletové centrum v České republice. Za deset let svého působení se Fashion Arena Prague Outlet stal významným místem nadčasové módy díky své široké nabídce módních značek, vhodnému umístění a doprovodným službám. Na celkové ploše 25 000 m2 zde aktuálně ve 116 obchodních jednotkách naleznete sortiment více než 200 světových i domácích značek a nakoupíte denně o 30 až 70 % výhodněji.
Zdroj foto: Fashion-arena.cz
Nejnovější články
Dámské cargo kalhoty – módní alternativa k džínům
20. září 2024
Vložky do bot: dbejte o zdraví vašich nohou
13. srpna 2024
5 tipů pro majitele butiků, jak založit vlastní značku džínové bundy
21. července 2024