Krása, elegance a funkčnost – jedním slovem Pininfarina / Profil značky Pininfarina

Krása, elegance a funkčnost – jedním slovem Pininfarina / Profil značky Pininfarina

12. srpna 2008, Pininfarina, Andrea Pininfarina, design, auta, automobily

Jistě jste zaznamenali zprávu o tom, že výkonný ředitel jedné z nejuznávanějších designérských firem Andrea Pininfarina nedávno zemřel. Stalo se tomu tak 7. srpna, kdy jednapadesátiletý Pininfarina jel na svém skútru Vespa do zaměstnání a nedaleko Turína se střetl s automobilem, který řídil 78letý řidič. Pro společnost Pininfarina i pro celý svět automobilového designu je to velká ztráta. Andrea Pininfarina byl vnukem zakladatele firmy Battisty “Pinin“ Fariny a začal zde pracovat již v roce 1983 a od roku 2001 zde působil jako generální ředitel, později se stal i členem správní rady. V souvislosti s touto tragickou událostí se tedy sluší připomenout úspěchy nejen nedávno zemřelého Andrey, ale i historii celé firmy Pininfarina.

Příbeh s názvem Pininfarina začal již před 78 lety, kdy třicetisedmiletý Giambattista Pininfarina (ve skutečnosti jde o složeninu dvou jmen, Pinin je chlapecké jméno Fariny, které si Italové rádi nechávají. Spojením těchto jmen vznikl název firmy ale i nové příjmení, které mu bylo schváleno v roce 1961 samotným italským prezidentem.) základá společnost na výrobu unikátních modelů automobilů. Pininfarina, který se již od malička věnoval stavbě karosérii i konstrukcí cvičných letounů, za které mu bylo dokonce udděleno čestné uznání od letectva, odjel v roce 1920 do Spojených Států, kde se v Detroitu poznal s Henry Fordem. Henry Ford byl jeho talentem tak nadšen, že přemlouval mladého Pininfarinu, aby zůstal a pracoval pro jeho společnost. Pininfarinův stesk po domově byl však větší než Fordova nabídka, a tak se Pininfarina vrací do Itálie. Tato cesta do Ameriky mu však přinesla mnoho užitku a nebylo to jen pro nové technologické informace, které zde získal, ale spíše ho fascinoval americký způsob a tempo života, které mu dodaly odvahu přijmout výzvu jeho života a založit si firmu.

Cisitalia 202

První automobil, který Pininfarina navrhnul, byl vůz, jenž vyhrál závod na dráze „Aosta-Gran San Bernardo“ v roce 1921. A ačkoliv se nejednalo o sportovní, ale o osobní automobil, rekord z tohoto závodu nebyl překonán po dalších jedenáct let. V roce 1930 tedy Giambattista Pininfarina zakládá firmu Carrozzeria Pinin Farina. V prvních letech existence, až do vypuknutí druhé světové války, společnost sloužila pro stavbu unikátních modelů, maximálně malých sérií, na bázi podvozků Alfy Romeo, Hispano Suiza, Lancia a FIAT. Již v roce 1931 představil Farina model Alfa Romeo Cabriolet 2+2. Byla to pro něj největší možná pocta a reklama zároveň, že firma, která vyhrávala jeden závod za druhým a která nestačila uspokojovat objednávky, svolila, aby podvozek ozdobila karoserie začínajícího autora. Farina už v této době začíná experimentovat s aerodynamickými karoseriemi, které podtrhovali moderní techniku podvozků a motorů Alfy Romeo. Prvním vozem, který Pinninfarinu vnesl do světového podvědomí, byl vůz Cisitalia 202 představený v roce 1947.

Nová éra spolupráce firem Alfa Romeo a Carozzeria Pinin Farina přišla až se zakázkou na návrh modelu Spider na bázi mimořádně úspěšné Giulietty. Začátkem padesátých let se ve finále sešly dva prototypy od Bertoneho a Fariny. Po dlouhých jednáních zvítězil právě Farina a navíc Alfa Romeo rozhodla, že zadá studiu Pinin Farina i výrobu tohoto vozu. Alfa Romeo Spider měl být pouze malosériovým vozem a navíc výhradně exportním zbožím pro bohaté zákazníky v USA. Nakonec se z Alfy Romeo Spider stala modla, která přešla desetiletí a stala se jednou z ikon slavné automobilky.

Alfa Romeo Spider – Giulietta

V roce 1961 Battista Pininfarina předává společnost svému synovi Sergiovi a zeťovi Renzu Carlimu. Sergio Pininfarina – designer světového věhlasu, který pokračoval ve stopách svého otce, byl na začátku padesátých let prostředníkem mezi svým otcem a Enzem Ferrarim, kteří se neměli příliš v lásce, a především jeho zásluhou došlo ke spolupráci s automobilkou Ferrari. Sergio byl zručný obchodník a z jeho popudu vznikla spolupráce i se zahraničními automobilkami, především s francouzským Peugeotem. Desetiletí 1960–1970 bylo ve znamení vzniku nových úspěšných modelů jako Alfa Romeo Duetto, Ferrari Dino, Fiat Dino, Fiat 124 Spider, Peugeot 404 a 504

V sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století se společnost Pininfarina soustředila na výrobu elegantních osobních vozů, jako například Cadillac Atlanté nebo populární Alfa Romeo 164, a sportovních vozů s vysokým výkonem a velmi futuristickými tvary, jako byl protopyp Ferrari Modulo, který vyvolal diskuzi, zda je to ještě automobil či modul kosmické lodi, nebo Ferrari Testarossa z roku 1984, které soupeřilo o prim s konkurenční automobilkou Lamborghini. V těchto letech také do společnosti nastoupil jako designér syn Sergia Pininfariny – Andrea, který navázal na uspěchy svých předchůdců a započal spolupráci s asijskými automobilkami jako Honda nebo Mitsubishi.

Ferrari Modulo

V roce 2000 oslavovala firma 70. let od svého vzniku a jako dárek si nadělila Ferrari 550 Barchetta a o rok později dostala ocenění “Nejlepší koncept“ za model Citroen Osée – Ford Start. Jednim z posledních dílek z dílny Pininfarina je Maserati Quattroporte Automatic. Firma Pininfarina se však nezabývá jen designem auto karosérii, ale s prací tohoto designérského studia se můžete setkat i v jiných oblastech – například 0,33 l láhev Mattoni pochází také od Pininfariny. Pracoval i na pylonu pro zimní olympijské hry v roce 2006.

Maserati Quattroporte Automatic

zdroje: www.pininfarina.com, wikipedia,

Autorem článku je Tris. Článek najdete v kategorii ostatní.

Staň se našim fanouškem na Facebooku - facebook.com/MilujemeModu