Legendární parfémy, které způsobily revoluci
Sponzorované odkazy
Chanel N°5
Nejslavnějším a nejrevolučnějším parfémem všech dob je bezpochyby Chanel N°5. Coco Chanel chtěla dát ženám něco úplně nového, vůni, která by je definovala a zároveň osvobozovala. Její představu zhmotnil Ernest Beaux a jak praví legenda, Coco schválila až jeho pátý pokus, proto tedy parfém získal název N°5. V roce 1922, tedy v roce uvedení Chanel N°5 na trh, způsobil parfém doslova revoluci. Do té doby se dámy voněly čistě květinovými esencemi nebo mohly sáhnout po těžkých odérech plných jasmínu a zvířecího pižma. Vůbec poprvé totiž byly použity umělé látky – aldehydy – a parfémy se tak navždy změnily. Parfém tvoří více než osmdesát složek, z nichž nejvýraznější jsou jasmín, růže, kosatec, ylang ylang, vanilka, ambra a santalový olej.
N°5 přinesl změnu i do nanášení parfému. Dnes již automaticky nanášíme parfém na zápěstí, krk a za uši. Byla to však Coco Chanel, která přišla s myšlenkou, že ženy by si měly nanášet parfém právě na tato místa, tedy na místa, kde jsou líbány. Marylin Monroe, jedna z tváří parfému, zase s oblibou tvrdila, že chodí spát oblečená pouze do Chanel N°5. Chanel N°5 byl oblíbeným parfémem nejen Marylin Monroe, ale i dalších celebrit, které s touto podmanivou vůní spojily svou tvář jako Catherine Deneuve, Nicole Kidman nebo Audrey Tatou, která si zahrála legendární Coco v úspěšném biografickém filmu. Avšak nejen celebrity milují N°5, parfém je totiž stále nejoblíbenějším a nejprodávanějším parfémem na světě, každých třicet sekund se ho prodá jedna lahvička.
Shalimar – Guerlain
Shalimar od značky Guerlain je parfém s nejkrásnějším a nejdojemnějším příběhem v celé historii parfémů. Vznikl v roce 1925 jako pocta Jacquese Guerlaina nehynoucí lásce mezi císařem Šáhdžahánem a jeho ženou Mumtaz Mahal, kteří se vzali se, když císařovi bylo patnáct a jeho ženě čtrnáct let. Od prvního okamžiku byli tito dva nerozlučitelní, žena císaři porodila celkem neuvěřitelných třináct dětí, avšak při porodu čtrnáctého zemřela, a to ve věku pouhých 39 let. Císař nechal na její památku vystavět slavný Tádž Mahal, který je považován za jednu z nejkrásnějších staveb na světě. Příběh této nehynoucí lásky inspiroval pak Jacquese Guerlaina k vytvoření orientální vůně s tóny kosatce, růže, jasmínu a vanilky, který se již téměř 90 let těší obrovské oblibě.
Opium – Yves Saint Laurent
Jedním z dalších naprosto revolučních parfémů je i Opium od Yves Saint Laurent. Při uvedení vůně na trh v roce 1977 o ní Yves Saint Laurent mluvil jako o pocitu, který člověk má, když zcela propadá lásce a beznadějně se zamilovává. Tato těžká a smyslná vůně, která šla tehdy absolutně proti proudu, způsobila naprostý rozruch a tento koktejl z pačuli, vanilky, jasmínu, bergamotu a mandarinky je dodnes jedním z nejprodávanějších parfémů na světě.
J’Adore – Dior
Ten, kdo jednou propadl smyslné vůni J’Adore, už nikdy nebude chtít jiný parfém. Od jeho uvedení uběhlo již dvanáct let a jeho popularita stále stoupá. Určitě je dnes nejslavnější vůní módního domu Dior, který mu vytvořil i nezaměnitelnou podobu – jednoduchá skleněná láhev zdobená zlatem, která svým tvarem připomíná přesýpací hodiny, nebo chcete-li, křivky dokonalého ženského těla. Uvnitř flakonu se pak skrývá smyslný koktejl z mandarinek, orchidejí, fialek, švestek a ostružin. Okusíte a zamilujete se, prostě J’adore „J’adore“.
Trésor – Lancôme
V roce 1990 byl kosmetickou společností Lancôme stvořen parfém Trésor, který se své největší oblibě těšil právě v poslední dekádě uplynulého milénia, avšak v posledních letech se díky různým jeho variantám opět dostává na přední příčky v oblíbenosti. Jak praví název parfému Trésor, čili francouzsky poklad, tato orientální vůně s jemnou a elegantní kompozicí růže, meruňky, šeříku, konvalinky, jasmínu, heliotropu a kosatce, doplněná o tóny jantaru, santalového dřeva, pižma a vanilky, je pokladem mezi ostatními vůněmi a má velice luxusní nádech.
Angel – Thierry Mugler
Mezi další průlomové vůně posledních let patří i Angel od Thierryho Muglera. Parfém představil v roce 1992 a započal tak úplně novou éru. Do té doby parfémy voněly po květinách, ovoci či po různých dřevinách, Angel však přinesl až skoro gurmánský zážitek. Voní totiž po čokoládě, karamelu, vanilce a bergamotu. Originální i je jeho krásný modrý flakon ve tvaru hvězdy, který se navíc dá naplnit, což byla tehdy naprosto revoluční věc.
CK One – Calvin Klein
V mém přehledu o nejrevolučnějších parfémech nesmí chybět CK One od Calvina Kleina. Tato první unisexová vůně byla uvedena v roce 1994 a jeho tváří se stala tenkrát vycházející hvězda modelingu Kate Moss. Jedná se o největší světovou kampaň na parfém všech dob. Vůně plně odráží módní trendy té doby jako grunge, minimalismus a černobílé fotky. CK One je provokativní vůně, která v sobě spojuje muže i ženu. Je to vůně éterická, osvěžující, v níž se skrývají tóny bergamotu, kardamomu, ananasu, papáji a zeleného čaje.
Zdroje: www.parfemy.cz, www.perfume.com, www.mapaobchodu.cz
Nejnovější články
Dámské cargo kalhoty – módní alternativa k džínům
20. září 2024
Vložky do bot: dbejte o zdraví vašich nohou
13. srpna 2024
5 tipů pro majitele butiků, jak založit vlastní značku džínové bundy
21. července 2024